Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna z siedzibą w Walimiu miejsce wykonywania zadań Al. Wyzwolenia 24, Wałbrzych dla której organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu działa na rynku lokalnym od 4 lat.
Poradnia oferuje bezpłatną pomoc dla dzieci zamieszkałych w powiecie wałbrzyskim od urodzenia do zakończenia edukacji. W ramach działalności poradni prowadzone są następujące formy pomocy:
rozmowy i poradnictwo indywidualne;
badania i diagnozy psychologiczne;
badania i diagnozy pedagogiczne;
badania i diagnozy logopedyczne;
terapia logopedyczna;
konsultacje i porady specjalistów(pedagogów i psychologów);
poradnictwo zawodowe;
psychoterapia;
terapia pedagogiczna, w tym terapia dzieci dyslektycznych;
zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju i Integracji Sensorycznej w skład których wchodzi rehabilitacja, zajęcia logopedyczne, psychologiczne, pedagogiczne oraz zajęcia grupowe
prelekcje, wykłady, pogadanki dla: rodziców, rad pedagogicznych szkół i placówek;
interwencje w środowisku ucznia.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna z siedzibą w Walimiu jest również poradnią specjalistyczną która wydaje orzeczenia dla uczniów:
o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Orzeczenia wydaje się uczniom:
– z niepełnosprawnością intelektualną, (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym)
– niesłyszącym i słabosłyszącym
– niewidzącym i słabowidzącym
– z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera
– z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
– z niepełnosprawnością sprzężoną
o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej społecznie wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej
o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim,
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.