Za blisko 100 milionów złotych piękna krajobrazowo trasa zostanie w końcu odbudowana. Przyznanie środków na to zadanie to efekt unijnej dotacji, którą została wyasygnowana dla gmin skupionych w Aglomeracji Wałbrzyskiej. O mały włos jednak by się nie udało, gdyż jedna z najpiękniejszych linii kolejowych miała zostać zniszczona i dzezłomowana.
Przypomnijmy, w 2007 Urząd Marszałkowski Województwa olnośląskiego zabezpieczył na modernizację linii 89 mln zł. Uchwałę o przejęciu trasy podjął w 2008. Przetarg na rewitalizację ogłoszono w maju 2011. Ruch miał zostać przywrócony w 2013 roku. Niestety pod koniec 2011 samorząd nie zdołał przejąć linii od PKP, mimo wystosowanej interpelacji poselskiej. Na początku 2012 ogłoszono, że z powodu zbyt wysokich kosztów torowisko i cała infrastruktura nie będzie remontowana.
Decyzję o przejęciu malowniczej trasy podjęto w zasadzie w ostatniej chwili.
W lipcu 2014 roku samorządowcom udało się na szczęscie powstrzymać plany PKP PLK dotyczące złomowania tej historycznej linii kolejowej. Wtedy też podpisano porozumienie, w którym podjęto decyzję o przystąpieniu do modernizacji linii.
– Nasza interwencja okazała się skuteczna. PKP podjęła decyzję o wstrzymaniu przetargu, sprawa jest nieaktualna. Teraz koncentrujemy się na działaniach zmierzających do przywrócenia tego połączenia. Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica–Jugowice–Jedlina Zdrój–Wałbrzych jako realizacja koncepcji wałbrzyskich kolei aglomeracyjnych, jest zapisana w budżecie ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej – mówił wtedy Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha.
Linię 285 zamknięto na przełomie XX/XXI wieku. Choć wymagająca olbrzymich nakładów, ma jednak równie olbrzymie znaczenie dla rozwoju turystyki w naszym regionie. Prowadzi ona wśród malowniczych krajobrazów przez Świdnicę – Jugowice – Jedlinę Zdrój – Wałbrzych. A także dociera do miejscowych uzdrowisk. W tej chwili jednak jej stan techniczny uniemożliwia przejazdy pociągów.
W czwartek, 25 sierpnia w Urzędzie Miejskim w Jedlinie Zdroju odbyło się spotkanie dotyczące podpisanej preumowy w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój aż do Wałbrzycha. Wzięli w nim udział przedstawiciele Wałbrzycha w osobie Romana Szełemeja, Świdnicy, którą reprezentowała wójt Teresa Mazurek oraz dyrektor Maciej Gleba oraz władze Nowej Rudy i Walimia i Jedliny Zdrój.
W tej chwili trwa przygotowanie niezbędnych umów. Sam proces odbudowy ruszy najpewniej w lipcu 2018 roku. Finalnie trasa oddana ma być do użytków turystów najwcześniej w 2020 roku. Dzięki montażowi finansowemu udało się zdobyć środki, ich rozkład wygląda następująco: 33 mln złotych to wkład własny PKP Polskich Linii Kolejowych, 74 mln złotych to środki przekazane w ramach ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej.
fot. Walim.pl