Klub radnych Wspólnota Samorządowa Ziemi Świdnickiej w Radzie Powiatu w Świdnicy Stanowisko klubu radnych WSZŚ w sprawie przedłożonego przez Zarząd Powiatu projektu uchwały budżetowej powiatu na 2016 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej powiatu na lata 2016 – 2025. Wysoka Rado, dnia 8 kwietnia 2011 roku Rada Powiatu po burzliwej dyskusji, głosami radnych koalicji rządzącej, podjęła uchwałę „w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu”. Wartość emitowanych obligacji wyniosła niespełna 57 mln zł a koszty finansowe tej operacji przewidziane zostały na ok. 29 mln zł., z czego 6 mln na odsetki z tytułu karencji ich wykupu aż do 2015 roku. Wówczas jako radni nie rozumieliśmy dlaczego właśnie emisją obligacji chciano spłacać zadłużenie, skoro ta metoda pozyskiwania środków była i jest powszechnie uznawana za źródło finansowania planowanych inwestycji. Namawialiśmy wówczas do nie podejmowania tak pochopnej decyzji i choćby do rezygnacji z karencji wykupu oraz szybkiego opracowania i wdrożenia planu bieżących oszczędności powiatu. Ówczesny zarząd jak i koalicja rządząca nie skorzystała z tej rady i przyjęła w głosowaniu stosowną uchwałę. Aby ta odpowiedzialność poszczególnych radnych za emisję obligacji była personalnie utrwalona, opozycja zgłosiła wniosek o głosowanie imienne w tej sprawie i tak głosowanie się odbyło. Uważaliśmy wtedy i uważamy dzisiaj, że rada podejmując te szkodliwe dla powiatu rozwiązania, „kupiła” sobie wówczas bezcenny dla siebie spokój w poprzedniej kadencji 2010 – 2014 a koszty przerzuciła na swoich następców, czyli obecną kadencję rady. Wysoka Rado, zarząd po emisji obligacji jeszcze w 2011 roku zaciągnął kolejne zobowiązanie, tj. kredyt długoterminowy w wysokości ok. 10 mln zł, a planem naprawczym powiatu w końcu musiał się zająć i przedstawić pod obrady organu stanowiącego dopiero pod koniec2014 rok czyli na końcu swojej kadencji, opracowując go jedynie na lata 2015 – 2016.
Plan zresztą wg naszej oceny był niewystarczający i nie objął kompleksowo wszystkich dziedzin działalności powiatu. Następnie kolejny raz przesunięto datę wykupu obligacji o kolejny rok, tj. na lata 2016 – 2025, znowu zwiększając koszty finansowe emisji obligacji. My, jako klub Wspólnoty Samorządowej, rozumiemy wysiłek, jaki powiat poniósł przy realizacji inwestycji drogowej, tj. budowy łącznika do autostrady A4. Rozumiemy, jak i wpływ miał ten wysiłek inwestycyjny na finanse powiatu, jednak nie rozumiemy brak u chęci wdrożenia stopniowych, łagodnych oszczędności już wtedy, na początku poprzedniej kadencji rady. Skutki tego postępowania koalicji rządzącej wtedy i teraz obserwujemy do dzisiaj a efekty widoczne są w pojawiających się co roku projektach budżetu jak i problemach, z tym związanych. I tak np., skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu,w przedstawionych opiniach z dnia 3 grudnia br. o przedłożonym przez zarząd projekcie uchwały budżetowej oraz w sprawie wieloletniej prognozy finansowej powiatu, wskazał na przekroczenie w 2016 roku dopuszczalnego poziomu obsługi zadłużenia określonego w np. 243 ustawy o finansach publicznych, który wyniósł 7,97% zamiast maksymalnie 5,24%. Na wartość tego wskaźnika wpływ ma wiele czynników, jednak jednym z istotniejszych i zależnym od zarządu jest wartość sprzedaży mienia w danym roku budżetowym, czyli
wysokość pozyskanych dochodów majątkowych. Stwierdzić w tym miejscu należy, że ani poprzedni ani obecny zarząd nie potrafił uporać się z tym problemem. Przykładem niech będzie choćby sprzedaż majątku powiatu w bieżącym roku, jak np. wycenionej pierwotnie na niespełna 3 mln zł nieruchomości po byłym Domu Dziecka w Bystrzycy Górnej, wraz z gruntem budowlanych o ponad 1 ha powierzchni, a sprzedanej za niecałe 0,5 mln zł. W przedstawionym Wysokiej Radzie projekcie budżetu powiatu widać jak na dłoni problemy w zaspokajaniu bieżących potrzeb mieszkańców. Mając jednak świadomość, że wiele innych ważnych dziedzin jest niedostatecznie finansowanych, a jednocześnie, że zwiększanie planu wydatków może definitywnie „przewrócić” ten projekt, nie proponowaliśmy dużych modyfikacji. Niestety, nawet drobne korekty nie zostały uwzględnione przez zarząd… choćby
te w kwestii poprawy bezpieczeństwa pieszych. Zarząd w budżecie nie zapewnił bowiem w ogóle środków na budowę nowych czy remont starych chodników przy drogach powiatowych a statutowa Komisja Budżetu i Finansów w procedurze uchwalenia budżetu odrzuciła wniosek naszej radnej, który poparła cała Komisji Infrastruktury Technicznej i Rozwoju. Oprócz tego, że projekt budżetu nie uwzględnia wielu ewidentnych potrzeb, jego ogromną wadą jest fikcyjność jego zapisów. W jeszcze większym stopniu dotyczy to WPF, której brak realizmu jest ewidentny. I tak np., w opinii naszego klubu, przeszacowano dochody majątkowe ze sprzedaży mienia czyniąc ponownie budżet nierealnym do zrealizowania. Zarząd do dzisiaj, na zaprotokołowany wniosek członka Komisji Infrastruktury Technicznej i Rozwoju podczas posiedzenia tejże komisji, nie przedstawił wynikających z operatów szacunkowych dokładnych wartości tych nieruchomości, których sprzedaż zawarł w budżecie po stronie dochodowej. Ważnym czynnikiem podważającym wiarygodność budżetu i WPF są, liczone w milionach złotych, skutki niewykonania budżetu 2015. Rozumiejąc, że w powiecie istnieje stabilna koalicja ugrupowań(ta sama w gruncie rzeczy co w poprzedniej kadencji) ewidentne jest, że każdy projekt budżetu będzie przegłosowany. Chcielibyśmy jednak sprawić, żeby budżet, skoro w obecnych realiach nie może być lepszy, chociaż był przynajmniej prawdziwszy. Taki stan rzeczy łatwo można uzyskać, odkładając uchwalanie projektu na bardzo krótki czas, czas niezbędny do uwzględnienia w nim i WPF zmian wynikających z niewykonania budżetu 2015. Jest przecież oczywiste, że następstwa złej realizacji tegorocznego planu dochodów i wydatków będą miały wpływ na kształt tegorocznego budżetu i WPF. Takie zmiany zapisów tegorocznego planu finansowego wg. słów starosty i skarbnika będą miały miejsce jeszcze w grudniu, choć do jego końca pozostało niewiele ponad tydzień. Niestety, wniosek o odłożenie głosowania uchwały budżetowej do czasu uporządkowania uchwały tegorocznej, pomimo że ustawowy termin przyjęcia budżetu przez Radę Powiatu mija dopiero końcem stycznia, został dzisiaj odrzucony. Nie potrafimy znaleźć racjonalnego powodu do takiego zachowania koalicji, chyba że intencją zarządu powiatu i większości radnych jest próba ukrycia rzeczywistego stanu finansów. Pamiętać także należy, że poza znacząco rosnącymi wydatkami na administrację (wynagrodzenia?), praktycznie prawie wszystkie pozycje budżetu zawierają kwoty mniejsze niż w budżecie 2015. W rezultacie mamy budżet zastoju, marazmu, stagnacji. Taki budżet jest ilustracją braku umiejętności zarządzania powiatem, ale w jeszcze większym stopniu świadczy o fatalnej sytuacji finansowej, w jakiej się znajdujemy. To, że tak dobitnie obrazuje punkt, do którego doszliśmy, jest jego największą, a być może także jedyną, zaletą. W takiej sytuacji nie dają Państwo klubowi WS szans choćby na neutralne wstrzymanie się w głosowaniu nad projektem budżetu 2016 i związanej z nim WPF. Dlatego nie pozostaje nam nic innego, jak tylko głosowanie przeciwko tym projektom.