Po roku 2000, kiedy to zawieszono kursowanie bezpośrednich pociągów pasażerskich po tzw. Magistrali Podsudeckiej (Legnica – Jaworzyna Śląska – Świdnica – Dzierżoniów – Kamieniec Ząbkowicki – Nysa i dalej w stronę Górnego Śląska) nasz region stracił ważne połączenie, które korzystnie wypływało na gospodarczo-społeczny rozwój miejscowości położonych przy linii kolejowej 137 Legnica – Katowice (dla przypomnienia, suma mieszkańców większych miejscowości leżących przy linii kolejowej 137 przekracza 3 miliony – jest to najprawdopodobniej najlepszy argument za ponownym uruchomieniem bezpośrednich połączeń międzywojewódzkich po Magistrali Podsudeckiej).
– Świdnickie Forum Rozwoju jest aktywnym stowarzyszeniem działającym na rzecz poprawy poziomu życia w Świdnicy. Wielokrotnie zabieraliśmy również głos w sprawach kolejowych np. przeprowadziliśmy zbiórkę podpisów pod apelem o wpisanie remontu linii kolejowej 137 na podstawową listę Krajowego Programu Kolejowego czy wnioskiem o zakończenie procesu fizycznej likwidacji linii kolejowej 285 Wrocław Główny – Świdnica Miasto – Jedlina Zdrój. Na naszym koncie mamy również wiele próśb o poprawę stanu technicznego linii kolejowej 137 i stacji Świdnica Miasto oraz poprawę konkurencyjności kolei na liniach biegnących przez nasze miasto – mówi prezes, Marcin Paluszek.
Bezpośrednie kolejowe międzywojewódzkie połączenie pasażerskie w relacji Legnica – Jaworzyna Śląska – Świdnica – Kamieniec Ząbkowicki – Kędzierzyn Koźle przedłużonej do Katowic wpłynie pozytywnie na konkurencyjność transportu kolejowego w regionach położonych wzdłuż linii kolejowej 137. Dzięki uruchomieniu połączenia południowa część Dolnego Śląska i Opolszczyzny zyska atrakcyjne połączenie z Konurbacją Śląską. Miasta takie jak Jawor, Strzegom, Świdnica, Dzierżoniów, Nysa zyskają na atrakcyjności, zahamowany zostanie znaczny odpływ mieszkańców w/w miast do większych ośrodków-lepiej skomunikowanych.
Poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżowania (porównując z komunikacją drogową). Magistrala Podsudecka przestanie być głównie linią towarową- zatrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej. Zagęszczeniu ulegnie siatka połączeń lokalnych obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie, Przewozy Regionalne i Koleje Śląskie.