– Czy ulicę Łukową można zeszpecić bardziej niż tylko wielkim rażącym bilbordem? Okazuje się że można – napisał na facebooku pan Rafał. Niestety wielu go popiera, faktycznie wielki czerwony bilboard dosłownie szpeci ulicę. Jest tym gorzej, że kilka metrów dalej odkryto zabytkową kamienicę z okiennicami, którymi nie powstydziłaby się sam Wawel.
Sprawą reklamy już zajęli się świdniccy radni z Forum Rozwoju, którzy jeszcze przed wyborami samorządowymi przeprowadzali akcję „Stop szpeceniu Świdnicy”.
Pod koniec 2013 roku Świdnickie Forum Rozwoju zaproponowało władzom Świdnicy, by utworzyć tzw. Park Kulturowy. Miała powstać też Społeczna Rada ds. Estetyki. Póki co nic z tych założeń nie doczekało sie realizacji. – O park kulturowy walczyliśmy ponad rok czasu, jeszcze za rządów poprzedniego prezydenta. Jednak efekt naszych starań był wiadomy. Władze nie były zainteresowane tematem, choć przygotowalismy nawet konkretny projekt uchwały. W ub. Roku weszła w życie nowa ustawa krajobrazowa. Wiem, ze zarządzeniem pani prezydent została powołana Rada ds estetyki miejskiej pod koniec 2015 roku. Jednak na efekty jej działań trzeba raczej poczekać. Dokładnie 29 grudnia 2015 roku złożyłem interpelacje z zapytaniem jak miasto wdraża zapisy nowej ustawy, wciąż jednak czekam na odpowiedź w tej sprawie – wyjaśnia radny Marcin Paluszek.
Dodajmy, że we wrześniu 2015 roku Sejm za sprawą ówczesnego prezydenta Bronisława Komorowskiego przyjął tzw. ustawę krajobrazową. Jej zadaniem było ograniczenie reklam w miastach. Poszczególne rady musiałby jednak przyjać na drodze uchwały własny program. A tego Świdnica wciąż nie zrobiła.
Oto odpowiedź Urzędu Miejskiego
Przy ulicy Łukowej, gdzie pojawiła się reklama banku obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie umieszczania reklam. Jest to obszar wpisany do rejestru zabytków. Pomimo tego, baner ten został zamontowany bez jakichkolwiek zezwoleń.
Urząd Miejski w Świdnicy podejmie działania w zakresie wyeliminowania tej samowoli, czyli zawiadomi odpowiednie organy, tj. konserwatora zabytków i nadzór budowlany.
We wrześniu 2015 roku prezydent miasta powołała Zespół ds. estetyki miasta oraz wdrażania narzędzi ochrony krajobrazu w Świdnicy, który intensywnie pracuje nad przygotowaniem odpowiedniego programu i harmonogramu jego realizacji.
Opracowanie uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania reklam jest zagadnieniem bardzo trudnym i odpowiedzialnym, nastąpi to dopiero po przygotowaniu odpowiedniej bazy informacyjno-prawnej.
W pierwszym etapie dokonana zostanie diagnoza stanu przestrzeni publicznych. Przygotowane będą także odpowiednie analizy i opracowania formułujące wytyczne określające kierunki zmian i oceniające skutki finansowe.
Jednocześnie są i będą podejmowane działania bieżącezmierzające do uporządkowania reklam przy zastosowaniu obowiązujących instrumentów prawa.
Przygotowanie uchwały nie wyeliminuje samowolnych procederów, łamiących obowiązujące prawo, z którymi mamy do czynienia w tej sytuacji. Urząd podejmie natychmiastowe działania w celu usuwania takich reklam.
Dodajmy, że dziś bezprawnie zamontowane reklama będzie demontowana.